Oslo Sporveier nr 1320 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Byggeår |
1981 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Fabrikant |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
El-utstyr |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Motor |
GLM0301S |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ytelse |
4x98 kW |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lengde |
17,70 m (vognk. 17,00) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bredde |
3,20 m |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akselavst. |
2,17 m |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Boggiavst. |
11,00 m |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Egenvekt |
29,74 tonn |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sitteplasser |
64 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ståplasser |
106 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Internnr |
OS 1320 (1981-2010) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Til T-banens åpning i 1966
ble det utviklet en vogntype som stod som modell for nyanskaffelser frem til
tidlig på 80-tallet, og som har preget T-banen i mer enn 40 år. Leveransene
etter 1976 gikk til fornying av de vestlige forstadsbaner, og som først ved sammenslåingen
på 90-tallet ble en del av T-banen. Vognkassekonstruksjon, boggier og teknisk
utstyr er grunnleggende likt, mens en rekke detaljer skiller seriene fra
hverandre. Regulering av pådrag og el-brems foregår med motstander, regulert
av en liggende kamvalskontroller styrt av en automatisk trinnkobler, der
føreren ved hjelp av én spak bestemmer hvilken hastighet det skal kobles opp
til, mens en annen spak må trekkes til for å holde på pådraget. Systemet er
levert av AEG, og fantes bl.a på Berlins S-Bahn. Boggiene er etter en modell
av Minden-Deutz, og er på de to første seriene levert av Høka, de senere av
Strømmen. Strømmen har bygd alle vognkassene. Bremsene er elektrodynamiske,
supplert av luftmekaniske klossbremser på de to første seriene, skivebremser
på de senere. I 1975 hadde AS Oslo
Sporveier overtatt driftsansvaret for AS Holmenkolbanen, og man stod overfor
en omfattende utskiftning av den eldre vognparken, både her og på
Kolsåsbanen. En del av bestillingen av type T4 ble gjort om, slik at de 18
sist leverte vognene isteden kunne benyttes på de vestlige forstadbaner.
Vognene 1301-1318 ble levert med strømavtager på taket, og kalt type T5. De
mange planovergangene og kravet til god sikt i alle retninger gjorde det
nødvendig med en helt annen utforming av fronten. T5 fikk derfor et førerrom
som dekket hele bredden. Fast kjøring med tovognstog og fraværet av
strømskinne eliminerte behovet for gjennomgangsdører i gavlveggene. Dørene på
siden ble plassert med større avstand, noe som ga plass til tre sittegrupper
mellom plattformene. T-banevognene var ikke utstyrt med skinnebremser, men
typene T5-T8, som skulle kjøre i litt mer blandet trafikk, fikk skinnebremser
montert på den første boggien. Type T6, vognene 1319-1333,
fulgte snart etter type T5, og skilte seg kun ved å ha førerrom i begge
ender. De kunne således gå helt enkle. Mot slutten av 80-tallet kom vognene
ut med ny design, blå dører og blå vindusfelt, den gule stripen med
vingeformet knekk i fronten forsvant. Fra 1987 møttes T-banen og de
vestlige forstadbaner på Stortinget stasjon. De to banesystemet var av så
forskjellig karakter at de nok kunne fortsatt å være adskilt. Imidlertid kom
snart ideen om at en sammenslåing ville gi bedre utnyttelse av materiellet,
og i første omgang overflødiggjøre behovet for å kjøpe nytt materiell i vest.
Sognsvannsbanen ble knyttet til T-banen i 1993, og i 1995 ble resten av de
vestlige linjene knyttet til øst med pendelkjøring. Dette nødvendiggjorde at
1300-vognene ble utstyrt med strømavtager for 3. skinne, og at de fikk
T-banens system med hastighets- og stoppsignaler i førerrommet. De siste 1300-vognene ble
tatt ut av trafikk 15. mars 2010, en dato som også markerer slutten på alt
det gamle T-banemateriellet. Nr 1320 var av LTF på forhånd plukket ut for
bevaring da at den gjorde sin siste tur i mars 2010. Eierskap vil bli avklart ved ny eierskapmodell.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||