Oslo Sporveier nr 177

Hovedside

Oversikt

OS177%20kopiera

Byggeår

1932

Karosseri

Strømmen

Chassis

Strømmen (delvis selvbærende)

Motor

Hall-Scott 155-9

Ytelse

110 HK

Lengde

8,90 m

Bredde

2,30 m

Akselavst.

4,80 m

Egenvekt

6,00 tonn

Sitteplasser

26

Ståplasser

25

 

 

 

 

Da Oslo Sporveier i 1928 fikk låne en amerikansk ACF-buss var den så stor og tung at den måtte ha dispensasjon for å kjøre i Oslos gater. Sporveien ønsket likevel tilsvarende busser, og gjennom et samarbeide med Strømmens Værksted klarte man å få ned vekten ved å sløyfe chassiset og ved å bruke aluminium istedenfor stål. Type B1 fra 1929, også kalt ”makrellkasser”, ble en slags forløper til de senere helt selvbærende bussene fra Strømmen. Senere fulgte flere serier, alle basert på erfaringene fra de foregående, men med forbedringer som var et kompromiss mellom vekt, styrke og kostnad. Alle hadde de i motsetning til B1 dør helt foran, og i type B4 og B5 var det brukt mer stål og treverk enn i de tidligere. Type B5 kom mot slutten av 1932, og hadde bl.a et nytt ventilasjonssystem og større frontrute.

 

A-177 av type B5 var i trafikk fra 1933 til 1945, de siste årene bare sporadisk da mangel på reservedeler, olje og drivstoff satte en stopper for bussdriften. Etter krigen gikk den kun noen måneder før den ble satt bort. I 1949 ble den satt i kjørbar stand igjen, nå som ambulerende billettkontor, og registrert som A-951. Slik kjørte den noen korte turer til den ble avskiltet i 1956, og deretter benyttet som brakke. Mange av de andre Strømmen-bussene hadde endt opp nettopp som brakker, både i Sporveien og hos private. I 1969 skulle Sporveien selge eller skrote en rekke slike forhenværende busser. Av en eller annen grunn var tidligere A-177 den eneste som hadde motoren i behold, og den ble derfor valgt ut og kjøpt for 500 kr.

 

Restaureringen startet i det små i 1985. Siden er det med enkelte opphold blitt jobbet jevnt og trutt med restaureringen. Bunnrammen bak bakhjulet måtte lages ny, likeledes er stenderverk og plater i hovedsak fornyet. I 2007 var karosseriet på det nærmeste ferdig. Neste utfordring er å gjenskape interiøret, som med unntak av førersetet og noen detaljer rundt førerplassen mangler helt. Til hjelp har man noen tegninger samt fotografier av den foregående typen. Man kan spørre seg om dette blir en helt ny buss. Det er det jo på mange måter, men samtidig bruker man så mye man kan av den originale A-177. Historien til bussen, dens forløpere, dens arvtagere, samt arbeidet med restaureringen, har fått sin egen nettside.

 

Oversikt over bussens historie

Tidsepoke

Eier

Internnr

Reg-nr

Farge

Merknad

1933-1945

Oslo Sporveier

177

A-177

Sølv/blå

 

1945-1949

Oslo Sporveier

177

 

Sølv/blå

Avstilt

1949-1956

Oslo Sporveier

 

A-951

Sølv/blå

Billettkontor

1956-1969

Oslo Sporveier

 

 

Rød

Brakke

1969-1985

LTF

177

 

Rød

Bevart

1985-

LTF

177

 

 

Under restaurering

 

 

OS177-hekk    OS177-Rosenkrantz%20gt OS177-Vinterbro-vinter