Oslo Sporveier nr 178 |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Byggeår |
1974 |
||||||||||||||||||||||||||||||
Fabrikant |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Chassis |
Mercedes LPKO1113B/36 |
||||||||||||||||||||||||||||||
Motor |
OM352X |
||||||||||||||||||||||||||||||
Ytelse |
130 HK |
||||||||||||||||||||||||||||||
Lengde |
7,30 m |
||||||||||||||||||||||||||||||
Bredde |
2,35 m |
||||||||||||||||||||||||||||||
Akselavst. |
3,60 m |
||||||||||||||||||||||||||||||
Egenvekt |
10,56 tonn |
||||||||||||||||||||||||||||||
Sitteplasser |
6 |
||||||||||||||||||||||||||||||
Ståplasser |
- |
||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Dette
er en tårnbil for vedlikehold og reparasjon av trikkens kontaktledning, som
ligger omlag 5,5 meter over bakken. Sporveien har gjennom årene hatt en rekke
tårnbiler, samtidig som det fantes tilsvarende sporbundne redskaper til bruk
der vanlige kjøretøyer ikke kom til. Denne
spesialbygde bilen fra det tyske firmaet Schörling var den første som kunne
brukes over alt, da den var utstyrt med hydraulisk nedsenkbare stålhjul.
Dessverre ble dette ut
|
|||||||||||||||||||||||||||||||