Oslo Sporveier nr 2006 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Byggeår |
1994 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Fabrikant |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
El-utstyr |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Motor |
AEG BAZu
4246/4.1-TD |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ytelse |
4x143 kW |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lengde |
18,30 m (vognk. 18,00) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bredde |
3,30 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akselavst. |
2,10 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Boggiavst. |
11,00 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Egenvekt |
31,00 tonn |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sitteplasser |
60 (inkl 12 klappseter) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ståplasser |
125 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tidlig på 1990-tallet var
banenettet fremdeles delt i to. På det vestlige nettet var behovet for å
skifte ut gamle C-vogner og 600-vogner påtrengende. Men tiden var også inne
for å begynne å tenke på utskifting av de eldste T-banevognene fra midten av
60-årene. T2000 skulle bli fremtidens T-banevogn, like godt egnet på
luftledning og svingete linjer i vest som på strømskinne i øst. Først skulle
det bygges ti to-vognssett for vest. Omtrent samtidig dukket planene om å
bygge om Sognsvanns- og Røabanen til T-banestandard. Den løsningen reduserte
behovet for nye vogner, men som et kompromiss ble seks dobbeltsett bygd,
bestående av vognene 2001-2012. De ble levert i 1994. Vognene ble bygd åpne i
endene, slik at de bare kunne kobles rygg mot rygg med tilsvarende vogner.
Man fikk dermed en åpen passasje slik at passasjerene kunne gå mellom
vognene. Fordelen med det er at man får en frivillig spredning og bedre
utnyttelse av kapasiteten, selv når passasjerene har en tendens til å stige
på foran. Ulempen var at man ble låst til akkurat to vogner, og dårlig
fleksibilitet på toglengden. Det har senere vært foreslått å bygge
mellomvogner. Det har en gang også vært vurdert å bygge en 15 kV-utgave av
T2000, tilpasset bruk på Flåmsbanen. En uvanlig planløsning ble
brukt i bakre halvpart av hver vogn, her ble det plassert enkeltseter ved
vinduene pluss en kolonne med dobbeltseter i midten av vognen, slik at det
ble to gangpassasjer. På den måten behøvde ingen reise seg for å slippe ut
sidemannen. I fremre del av vognen ble den tradisjonelle inndelingen med
dobbeltseter på hver side brukt, og passasjen var dobbelt så bred. Vognene
var også ekstra brede, 3,30 meter. Den ekstreme bredden var bare under
vinduene, men det var der den gjorde størst nytte og ga litt ekstra plass til
albuen for de sittende. T2000 ble levert med
asynkronmotorer styrt av vekselrettere, en reguleringsteknikk som siden siste
halvdel av 80-tallet var blitt, og fremdeles er, enerådende på sporvogn og
bane med likestrømtilførsel. Dette var likevel første gang det ble anvendt i
Norge, og man slet med barnesykdommer. En del andre tekniske problemer dukket
opp, og til tider stod flere av vognene lenge med feil. Selv om man fikk
skikk på barnesykdommene meldte etterhvert andre problemer seg, som
delemangel, og dermed stod flere til deleplukking. Det som skulle blitt neste
generasjon T-banevogn var i steden blitt et problem. Isteden satset man på nye
T-banevogner utviklet utenlands. Da MX3000 kom i 2005 var forutsetningen at
T2000 skulle beholdes for å trafikere Frognerseterlinjen. Samtidig bevirket
en folkekampanje at Frognerseterlinjen ble modernisert til noe nærmere
T-banestandard, og nå var tovognstog blitt en enda større ulempe, samtidig
som man slet med å holde halvparten av T2000-vognene kjørbare ved hjelp av
deler fra de andre. Da det ble klart at det ville bli kjøpt nok MX3000 falt
valget på å kvitte seg med de relativt nye T2000-vognene, begrunnet bl.a med
at det å holde få vogner av en annen type i drift er dyrere. De gikk siste
gang i trafikk i mars 2009. I mellomtiden hadde vognene formelt fått nye
eiere. Siden 2007 ble de eid av Oslo Vognselskap, vedlikeholdt av
Kollektivtransportproduksjon AS, kjørt av Oslo T-banedrift AS og betalt av
Ruter AS. Oslo Sporveier var blitt splittet opp i flere selskaper. OVS
forsøkte en tid å selge T2000-vognene, men de fant ingen kjøpere. I 2011 ble
de sendt til hugging, bare 17 år gamle. Ett tog, bestående av 2006 og 2007
ble imidlertid satt av til bevaring.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||