Oslo Sporveier nr 267 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Byggeår |
1987 (vognkassestruktur og boggier fra 1953) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Fabrikant |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
El-utstyr |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Motor |
MBL10 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ytelse |
4x45,6 kW |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lengde |
15,30 m (vognk. 14,96 m) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bredde |
2,50 m |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akselavst. |
1,80 m |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Boggiavst. |
7,60 m |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Egenvekt |
16,90 tonn |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sitteplasser |
36 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ståplasser |
66 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Når vi presenterer dette som en vogn fra 1987, og ikke som en
Høka fra 1953 som siden er modernisert, så er det nettopp for å poengtere at
det dreier seg om mer enn en modernisering. La oss kalle det en ny trikk bygd
inni skallet på en gammel. Da de 50 Høka-vognene fra 1952-58 ble ombygd til
enmannsbetjening fikk man en klønete løsning på billettekspederingen, men den
ble akseptert fordi den var midlertidig. Den permanente løsningen skulle bli
å bygge en ny front på 30 av vognene. Samtidig skulle det bygges nytt
interiør helt fra grunnen, og det elektriske systemet byttes ut med et helt
moderne, nye dører, vinduer etc. Det som ble igjen av den gamle Høka-vognen
var ikke mer enn ramme og reisverk, samt boggiene. Den nye typen ble hetende
S83, senere SM83. Det ble bygd 11 vogner mellom 1985 og 1991, først nummerert
261-271, i 1994 omnummerert til 201-211. Den gamle motstandsreguleringen av motorene ble nå byttet ut
med en chopperstyring fra AEG. Den fungerer slik at strømmen kuttes i
perioder av variabel lengde ved hjelp av tyristorer (som består av halvledere
som tennes av en liten strømpuls), omtrent som om man skulle ha slått av og
på en bryter i rask rekkefølge, men uten bevegelige deler. Denne måten å
regulere motorstrømmen på ble tatt i bruk på 70-tallet, og er allerede
avleggs – ikke fordi selve teknikken er blitt gammel, men fordi man ikke
lenger bruker likestrømsmotorer (nå brukes enkle vekselstrømsmotorer med en
enda enklere reguleringsteknikk). Det kan forøvrig bemerkes at AEG var tidlig
ute med å prøve såkalte GTO-tyristorer på S83, en tyristor som ikke bare
tennes, men også kan slukkes med en puls. Det overflødiggjør en komplisert
slukkekrets. SM83 var bygd for å kunne kjøres i multippel, dvs motorene på
to sammenkoblede vogner styres fra den fremre. Dette ble kjørt sammen med en
tilhenger ved noen anledninger, men mest for å prøve det. Det er også blitt
kjørt to SM83-vogner koblet rygg mot rygg. Men vanligvis dro de en Høka-
eller Göteborg-tilhenger, de senere årene bare sistnevnte. SM83 skulle holde minst 20 nye år i trafikken. Da de ble
utrangert på forsommeren år 2000 var det ikke fordi vognene på noen måte var
utslitt, det skyldtes at man på samme tid kjøpte nye leddvogner, og at man
hevet kjørespenningen fra 600 til 750 volt for å få maksimal utnyttelse av
motorkraften på de nye. Den gang så man ikke for seg at man skulle komme til
å trenge enda flere vogner, og en bagatellmessig oppgradering av SM83 for å
tåle den høyere spenningen ble droppet. Ikke mindre enn fire av de elleve
vognene er likevel beholdt, nr 201 som arbeidsvogn i Göteborg, nr 210 som
utleievogn i Stockholm, nr 203 som museumsvogn i Skjoldenæsholm, Danmark, og
endelig nr 207 som museumsvogn her hjemme. Det sysles med planer om å foreta
den lille oppgraderingen, slik at nr 207 kan kjøres i hjembyen. Vogn 207 het 267 som ny i 1987, og vognkasseskjelettet stammer
fra Høka-vogn 219 fra 1953. Nr 267 var den siste av SM83-vognene som ble
lakkert i den kontroversielle rødfargen, og den siste som mistet den. Med all
respekt for dikteren Jan Erik Vold, som tok initiativet til å beholde
Oslotrikken blå – det kan tenkes at vi en gang lar denne ene vognen bli rød
igjen, selv om det varte i kun fire år. Kontroverser er en del av historien,
og vognene 96 og 220 er malt i en annen kontroversiell farge.
Bilde 4 under viser Høka-vogn 219, som avga vognkassen til
bygging av nr 267. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||