Oslo Sporveier nr 311 (ex KSS) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Byggeår |
1922 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Fabrikant |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lengde |
4,84 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bredde |
2,31 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akselavstand |
3,40 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Egenvekt |
? |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sitteplasser |
- |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ståplasser |
- |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Denne
spesialvognen for skinnesliping er bygd på Grønntrikkens verksted i Homansby
i 1922. Slipemaskinen er senere blitt byttet ut med en ny. Etter sveising av
skinneskjøter må sveisesømmen og andre ujevnheter slipes bort. Her kan selve
slipemaskinen føres frem og tilbake mens vognen står stille. Blant
banearbeiderne gikk den under navnet ”Edderkoppen”. Vognen var jevnlig i bruk
helt frem til 1997, da den ble overlatt til Sporveismuseet. Opprinnelig var
den uten eget nummer, i Oslo Sporveier ble den senere gitt nummeret 311, men
fikk i 1989 nytt nr 207. I 1994 måtte den igjen skifte nummer, til 307, da
207 ble opptatt av et annet bevart objekt, SM83 nr 207.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||