Oslo Sporveier nr 313 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Byggeår |
? |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Fabrikant |
? |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lengde |
3,25 m |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bredde |
2,10 m |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akselavstand |
2,05 m |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Egenvekt |
? |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sitteplasser |
- |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ståplasser |
- |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sent
på 70-tallet var det montert et smøreanlegg av fabrikat ”Allard” på planet av
denne trallen, samt en stor tank for smøremiddelet. Noen år tidligere hadde det
samme smøreutstyret vært montert på en mindre vogn med nummeret 313, populært
kalt ”hundehuset” på grunn av den hjemmesnekrede kassen som skjulte utstyret.
Selv om dette tilhører nyere historie er det i skrivende stund ikke helt
klart på hvilket tidspunkt smøreutstyret ble flyttet over på vår vogn. Og den
skal da ha overtatt nummer 313, selv om den tilsynelatende gikk uten nummer.
Smøreutstyret ble senere demontert og understellet i 1983 overlatt til LTF. Vognens
tidligere historie er enda mer uklar. Baneavdelingen på Etterstad hadde på
1960-tallet en lastetralle med nr 383. På et bilde fra Vålerenga i 1968 ser
vi en lastetralle som kan være denne vognen. Vi ser videre at den er helt
identisk med vår vogn, noe påmontert utstyr er idag fjernet, men skruehullene
stemmer eksakt overens. Vi kan således med stor grad av sikkerhet si at
bildet (nr 2 under) er av samme tralle, men noe nummer synes ikke og kan bare
antas. Tralle nr 383 kom fra Bærumsbanen, og vår tralle kan også ha kommet
derfra. Imidlertid er det mye som tyder på at den opprinnelig har tilhørt
Holmenkolbanen. De hadde inn på 70-tallet flere traller med samme type
understell.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||