Oslo Sporveier nr 318 (ex EB nr ? HKB nr
?) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Byggeår |
1915 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Fabrikant |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lengde |
3,46 m |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bredde |
2,00 m |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akselavstand |
1,70 m |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Egenvekt |
? |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sitteplasser |
- |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ståplasser |
- |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Denne
arbeidstrallen har et fabrikkskilt som forteller at den ble bygd av Strømmens
Værksted i 1915. Historien kan ikke dokumenteres fullt ut, men det antas at den
opprinnelig tilhørte Holmenkolbanen, som hadde flere vogner med samme
understell. På bildet under vises en vogn med tilsvarende understell, bygd
som åpen godsvogn og for anledningen i bruk til persontransport. Historien
til akkurat vår vogn kan spores tilbake til Ekebergbanen, der denne og en
annen identisk flat tralle var i bruk som ved baneavdelingen. På den tiden
var EB og HKB ennå selvstendige selskaper, så vi må anta at det har funnet
sted et salg av trallene en eller annen gang. I 1965 ble EB tatt over av
Sporveien, og trallene gitt nr 317 og 318. Ca ti år senere ble trallene bygd
om. De fikk nå svingbare bolstre på planet, som kunne bære en vognkasse, og
dermed gjøre nytte som en slags boggier mens de riktige boggiene ble
demontert for overhaling. Visstnok har de aldri vært brukt etter dette, og de
svingbare bolstrene var også fjernet da LTF fikk overta nr 318 i 1988.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||