Oslo Sporveier nr 372 (ex OS 385) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Byggeår |
1966 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Fabrikant |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Motor |
Perkins 2000-3PC
(Oppr. Rolls Royce C6TFL) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ytelse |
280 HK |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lengde |
7,50 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bredde |
3,00 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akselavst. |
2,80 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Egenvekt |
22,00 tonn |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sitteplasser |
1 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ståplasser |
- |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
T-banen anskaffet i 1966 to diesellokomotiver, som ble brukt
til snørydding, og til å dra pukktraller og skinnegående arbeidsredskaper.
Lokomotivene tilsvarte NSBs type Skd 220c, som det
fantes hele 58 stykker av. Sporveiens lokomotiver var noe annerledes, de
hadde i tillegg trykkladet motor og utstyr for multippelkjøring. Dessuten
manglet de buffere. Men til gjengjeld var motorkassene lengre.
Kraftoverføringen fra motoren skjer gjennom en hydraulisk dreiemomentomformer
til en blindaksel, som igjen står i forbindelse med drivhjulene via en
koppelstang på hver side. I 1969 ble det anskaffet ytterligere et lok av
samme type. I 1989 ble de tre
lokomotivene med numrene 385, 386 og 388 omnummerert til 372-374. Nr. 373 ble
utrangert i 1993, nr. 374 i 2007, mens nr. 372 (tidligere nr. 385) ble
beholdt. I de siste årene ble det brukt til å rangere vogner på Avløs. Da
aktiviteten på Avløs døde ut i 2007 ble det stående igjen sammen med en del
museumsmateriell, isolert fra resten av nettet. I 2010 ble loket overtatt av
LTF, og nå ble det igjen flittig brukt i forbindelse med flytting av alle
museumsvognene. Etter at nr. 372 hadde hjulpet de fleste vognene opp på
transportbilen ble den selv med til Follum, hvor den nå står parkert på noen
meter med autovern som fungerer som skinner. Loket er foreløpig det eneste
arbeidsmateriellet som er bevart fra T-banen.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||