Oslo Sporveier nr 398 (ex OS 198 ex 303 ex 60) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Byggeår |
1951 (1912) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Fabrikant |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
El-utstyr |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Motor |
D58wf |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ytelse |
2x42 kW |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lengde |
7,65 m (vognk. 6,00 m) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bredde |
2,50 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akselavstand |
3,20 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Egenvekt |
11,50 tonn |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sitteplasser |
- |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ståplasser |
- |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Frem
til 1950-tallet foregikk mye av snøryddingen med små åpne ploger som ble
skjøvet foran motorvogner, slik som den bevarte unummererte plogen.
Det fantes tidlig et par motorvogner som hadde plogen montert direkte til
vognkassen, bl.a nr 301 som nå er restaurert tilbake til opprinnelig stand
som trafikkvogn KSS 32.
I
1949 ble det bygd en ny plogvogn med hjemmesnekret vognkasse på understellet
fra den da utrangerte SS-vogn 47, og elektrisk utstyr fra den samme. Den fikk
først internnummeret 47, senere 302. I de påfølgende årene ble det bygd
ytterligere fem slike plogvogner, nr 60 (303) og nr 61 (304) i 1951, nr 300 i
1955, nr 307 i 1957 og nr 309 i 1958. Nr 304 hadde plog i begge ender, de
øvrige kun i den ene enden. Plogen
består av et hevbart skrått skjær i 2,5 meters bredde, med to utsvingbare
skjær, et kort på høyre side og et langt på venstre. I tillegg finnes det
bevegelige skraper som går ned i rillene på skinnene. All manøvrering foregår
med luftsylindre, og det finnes derfor en stor kompressor med tank som fyller
mye av plassen inni vognkassen. Plogskjæret var opprinnelig til å hekte av,
og i sommerhalvåret gikk plogvognene uten mens de fylte andre oppgaver, som
f.eks å dra tilhengere med sveiseutstyr. På 1980-tallet ble plogskjæret
festet rett i understellet istedenfor i vognkassen, dette for å la mer vekt
hvile på plogskjæret. I år
2000 var det over og ut for de gjenværende plogene, kjørespenningen skulle
heves til 750 volt. Vinteren 2000 var siste gang vogner med elektrisk
utrustning fra før første verdenskrig ble brukt til vanlig arbeid i
Sporveiens tjeneste. Vogn 398 ble da plukket ut til bevaring, de øvrige
hugget (med unntak av nr 300 som nå er i Bergen). Nr 398 har skiftet nummer
flere ganger, 60 - 303 - 198 - 398. Frem til tidlig på 1960-tallet var den
malt grå, deretter i noen få år okergul, så fra 1970-tallet den litt skarpere
”Vegvesen-gul”.
Bilde
5 under viser nr 47 av samme type, her i den opprinnelige grå fargesettingen. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||