Oslo Sporveier nr 563 |
||||||||||||||||||||||||||
Byggeår |
1956 |
|||||||||||||||||||||||||
Fabrikant |
||||||||||||||||||||||||||
Lengde |
12,44 m (vognk. 12,00 m) |
|||||||||||||||||||||||||
Bredde |
2,50 m |
|||||||||||||||||||||||||
Akselavstand |
1,80 m |
|||||||||||||||||||||||||
Boggiavstand |
4,90 m |
|||||||||||||||||||||||||
Egenvekt |
11,60 tonn |
|||||||||||||||||||||||||
Sitteplasser |
38 |
|||||||||||||||||||||||||
Ståplasser |
46 |
|||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||
Da Oslo fikk sine første Høka-sporvogner i
1952 hadde man opprinnelig sett for seg å skulle kjøre dem enkle. De hadde da
også plass til like mange som i et gammelt to-akslet tog. Men Høka-motorvognene
kunne jo lett dra en tilhenger, og ganske snart så man at det var penger å
spare på enda større tog. Så bygget man i årene 1953 til 1956 først
”stivkjelkene”, nye vognkasser på gamle understell. Billig ble det, men
kanskje ikke fullt så vellykket. Og snart skulle man ha flere vogner til
Lambertseterbanen. Etter å ha vurdert anskaffelse av multippelkjørbare
motorvogner landet man på flere Høka-motorvogner med tilsvarende boggivogner,
bare litt kortere. De 30 boggitilhengerne ble av kapasitetsmessige årsaker
fordelt på leverandørene Høka med 12 vogner (nr 551-562, alle levert 1956) og
Strømmen med 18 (nr 563-580, levert 1956-57). Tilsynelatende identiske, men
kjennere visste forskjellen – Strømmen-vognene hadde ikke den ekstra innfelte
kanten for vinduslistene, slik at glassene kom et par centimeter lenger ut.
Vår vogn er levert av Strømmen i 1956. Alle boggitilhengerne ble levert med en
enkel dør bakerst. Døren var i bruk, men bare de første par årene. Så ble den
tettet igjen og ga plass til en ekstra benk. Noen vogner fikk i senere år
fjernet døren helt, noe som også ble gjort med vår vogn. Omkring 1984 ble
alle Høka-motorvognene gjort enmannsbetjent, og følgelig ble tilhengerne
nullmannsbetjent. I den anledning fikk de automatiske dører og skiltkasser,
og konduktørplassen ble fjernet. Enda noe senere fikk noen vogner en
ytterlige modernisering av interiøret. Så også nr 563, som med sine nye grå
setetrekk og blå vegger innvendig bærer mer preg av slutten av 80-tallet. Den
ble overlatt til Sporveismuseet etter at alle Høka-vogner, motorvogner såvel
som tilhengere, brått fikk kjøreforbud etter en alvorlig hendelse i 1997.
Utvendig fikk den ny lakk i forbindelse med jubileumsmarkeringen i 2000.
|
||||||||||||||||||||||||||