Oslo Sporveier nr 586 (ex Göteborgs Spårvägar 438) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Byggeår |
1953 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Fabrikant |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lengde |
13,54 m (vognk. 13,10 m) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bredde |
2,50 m |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akselavstand |
1,80 m |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Boggiavstand |
6,00 m |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Egenvekt |
12,00 tonn |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sitteplasser |
38 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ståplasser |
67 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
I
siste halvdel av 70-tallet fikk Oslo Sporveier et akutt behov for flere vogner,
noe som i 1978 ble løst ved kjøp av tre brukte vognsett fra Göteborg, fulgt
av fire enkle motorvogner et par å senere. Disse vognene tilsvarte våre
Høka-vogner, men var på et tidligere tidspunkt blitt overflødige i Göteborg.
Motorvognene viste seg å være trege i trafikken, og så snart man hadde nok
nye vogner, i 1984, ble de satt bort og senere skrotet. De tre tilhengerne,
som var bygd i 1953, ble det derimot enda større bruk for, nå ville man ikke
lenger bruke de toakslede ”stivkjelkene”, og trengte flere tilhengere til
Høka-motorvognene. Derfor ble det i 1985-86 kjøpt ytterligere syv, slik at
man da hadde tilsammen ti tilhengere, kalt type TBG og nummerert 582-591.
Konduktørplassen ble fjernet, og dørene ble byttet ut med nye automatiske
foldedører fra VBK, slike som Høka/Strømmen-tilhengerne hadde. Noen av de
sist ankomne tilhengerne fikk en heldekkende reklame som vekket oppsikt,
kullsorte, full av fargede bobler, egentlige reklame for TV3, men ble kalt
”Non Stop”, da de også minnet om reklame for denne sjokoladen. Helreklamen
falt nok ikke helt i smak hos alle, men det var resten av vognene som faktisk
skapte furore, de var nemlig blitt malt røde i følge det nye fargedesignet -
og det skulle folk ha seg frabedt, Oslotrikken skulle være blå, basta! Den
røde perioden varte i snaue fem år, og vår vogn 586, tidligere nr 438 i
Göteborg, var en av de relativt få som var malt slik. Nr 586 var etter dette også
malt i sort med helreklame for TV3. Kjøpet
av de gamle Göteborg-tilhengerne var ment å være midlertidig, men da de
helombygde Høka-vognene av type SM83 trengte tilhengere av samme standard,
falt valget på de ti. I årene 1989-92 gjennomgikk de en helrenovering, der
interiøret ble totalt fornyet, fra nå av kalt type ST89. Av de opprinnelige
vognene fra 1953 var nå kun skjelettet til vognkassen og boggiene tilbake. Da
type SM83 og ST89 ble utrangert i år 2000 var de gode for mange flere år i
trafikken. Akkurat der og da måtte man foreta et valg, om de skulle tilpasses
heving av driftsspenningen fra 600 til 750 volt. Fremtidsplanene på den tiden
tilsa at man kunne klare seg uten. Så fikk isteden Sporveismuseet en pent
brukt vogn.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||