Oslo Sporveier nr 6 (ex |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Byggeår |
1918 (deler fra 1899) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Fabrikant |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
El-utstyr |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Motor |
U140d |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ytelse |
2x29 kW |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lengde |
10,90 m (vognk. 10,20 m) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bredde |
2,00 m |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akselavst. |
3,00 m |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Egenvekt |
12,10 tonn |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sitteplasser |
20 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ståplasser |
44 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Litt forvirrende kan det være at vogn nr 6 vekselvis
presenteres som en vogn fra 1899 eller en vogn fra 1918. Begge deler er
riktig, og hva man velger kommer an på hva man legger i begrepet ”byggeår”.
Historien starter i 1899, da Kristiania Sporveisselskab legger om til
elektrisk drift og kjøper inn 47 motorvogner med el-utstyr fra UEG. Vognene
med numrene 20-34 bygges ved Falkenried i Hamburg, mens leverandøren av
numrene 1-19 og 35-47 i følge gamle lister kun omtales som ”Breslau”.
Fabrikken var etter alt å dømme Breslauer AG für Eisenbahnwagenbau, også
kjent som Linke, en av forløperne til Linke-Hofmann-Busch-konsernet. Da Mens forvandlingen i 1918 var omfattende,
skjedde det bemerkelsesverdig lite i resten av tiden nr 6 var i drift. De
mest synlige endringene er linjenummerlanternen fra midten av 20-tallet og
pantografen fra 50-tallet. Den har også i behold rekken av innvendige
lyskasser over vinduene. De ble brukt til reklame, og fantes fra omkring 1920
på alle motorvogner og de fleste tilhengere, men ble begynt fjernet på
60-tallet. Derfor fremstår den i dag som en av de mest autentiske av de
eldste sporvognene. I 1961 ble alle
Bilde 3 under viser |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||