Oslo Sporveier nr 634 (ex KSS 634) |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Byggeår |
1924 |
||||||||||||||||||||||||||||||
Fabrikant |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Lengde |
11,90 m (vognk. 11,20 m) |
||||||||||||||||||||||||||||||
Bredde |
2,00 m |
||||||||||||||||||||||||||||||
Akselavstand |
3,20 m |
||||||||||||||||||||||||||||||
Egenvekt |
10,20 tonn |
||||||||||||||||||||||||||||||
Sitteplasser |
24 |
||||||||||||||||||||||||||||||
Ståplasser |
48 |
||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||
I
årene 1922-24 ble det kjøpt 17 komplette motorvogner fra den tyske
fabrikanten Hannoversche Waggonfabrik i Hannover-Linden, og det ble samtidig
bygd 17 tilsvarende motorvogner på eget verksted. I tillegg ble det kjøpt inn
34 komplette tilhengere med vognkasse helt lik de første 17 motorvognene. På
dette tidspunktet gjorde den tyske inflasjonen det svært gunstig å handle
sporvogner i Tyskland. Både motorvogner og tilhengere var basert på de nå ti
år eldre SS-vognene, de var bare litt lengre. Dette skulle også bli de siste
nye vognene på en stund, og de de siste av de klassiske gamle toakslingene.
Nr 634 skulle faktisk bli den aller siste tilhengeren med åpne plattformer
Sporveien mottok, den ble levert i februar 1924. Gjennom
årene skjedde det knapt endringer av noen art. Den var opprinnelig malt
grønn, men fikk den nye blåfargen etter rundt tre år. Og det var det, da nr
634 ble utrangert i 1967 var den akkurat som ved leveransen, minus noen
messinghåndtak som var blitt borte under krigen. Vognen måtte dessverre
tilbringe noen år utendørs etter utrangeringen, og er derfor i behov av en grundig
restaurering før den igjen kan tas i bruk.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||