Oslo Sporveier nr 661 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Byggeår |
1956 (1909) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Fabrikant |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lengde |
11,64 m (vognk. 11,20 m) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bredde |
2,50 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akselavst. |
3,20 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Egenvekt |
9,50 tonn |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sitteplasser |
24 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ståplasser |
68 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Da
den første ”stivkjelken” kom i 1953 hadde Sporveien nettopp mottatt
brorparten av 30 nye moderne boggimotorvogner produsert av Hønefoss
Karosserifabrikk. Denne vognen, nr. 650, var et forsøk på å bygge tilsvarende
tilhengere, som samtidig skulle bli billigere ved å bruke understell fra
gamle toakslede vogner. Året etter skulle man også forsøke å lage en
tilsvarende billig motorvogn, den første ”kyllingen” med nummeret 33.
Forsøkene var sånn omtrent halvveis vellykket. Vellykket nok til at man
bygget ytterligere 11 tilhengere og ytterligere 7 motorvogner, men ikke mer
vellykket enn at man lot det være med disse relativt få vognene og heller
bestilte boggitilhengere og flere boggimotorvogner. Vår
vogn, nr. 661, er således den siste av de tolv toakslede tilhengerne.
Vognkassen er bygget av Høka, og ble ved Sagene verksted ferdigstilt og satt
sammen med et ombygget understell fra den opprinnelige motorvogn 38, en av de
korte SS-vognene fra 1909. Ved ombyggingen av understellet ble det skåret ut
en del av rammen på den ene siden for å gi plass til et stigtrinn. Nye fester
til vognkassen ble sveiset på, og det ble montert en solenoide (magnetisk
spole med bevegelig trekkstang) til bremsene. ”Stivkjelkene”
ble på grunn av tyngden sjelden kjørt sammen med de stilmessig matchende
”kyllingene”, men de ble jevnlig brukt som tilhengere til de noe lavere
Høka-motorvognene. Akkurat denne kombinasjonen var ikke helt stilfull, men
slike hensyn kom nok langt bak i prioriteringene. Nr. 661 var i trafikk frem
til 1984, mens noen av de andre holdt stand til året etter, frem til de siste
boggihengerne var blitt ombygget til nullmannsbetjening. 661 ble overtatt av
LTF, og fremstår i dag som uforandret siden 1950-tallet.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||