Oslo Sporveier nr 70 (ex KSS 70) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Byggeår |
1913 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Fabrikant |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
El-utstyr |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Motor |
D58wf |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ytelse |
2x42 kW |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lengde |
11,20 m (vognk. 10,50 m) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bredde |
2,00 m |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akselavst. |
3,20 m |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Egenvekt |
13,50 tonn |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sitteplasser |
24 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ståplasser |
28 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
SS-vognene er Oslos klassiske gamle to-akslinger, og omfatter
alle vogner med numre mellom 41 og 120 (etter Oslo Sporveiers nummerering fra
1924). Vognkassene forekom i flere varianter, de var også bygd av
forskjellige fabrikker, men teknisk var de helt identiske, med motorer av
type D58wf og kontrollere av type OW fra Siemens-Schuckert (SS). Alle
tilhengere med samme type understell, og mer eller mindre matchende
vognkasse, gikk også under navnet SS. Vognene 61-102 hadde den samme vognkassen, 10,5 meter lang med
kupeens vinduer delt inn i langt-kort-langt, levert vekselvis av Falkenried
og Skabo i 1913-14, hovedsakelig til KSS men fem av dem til KES. Vognene
58-60 fra 1912 (levert til KES) kan føyes til i samme gruppe, opprinnelig 9,6
meter lang men forlenget til 10,5 meter i 1921. Vognene 41-47 fra samme år
(levert til KSS) var identiske til disse igjen, men ble aldri forlenget.
Vognene 103-120 (alle levert til KES 1913-14) var tilnærmet helt lik, men med
den synlige forskjellen at kupeen hadde fem korte vinduer. Vognene 48-57 er
bygd mye senere, 1918-20, tilhører også SS-typen, men skilte seg på et
vesentlig punkt – de hadde vognkasser fra eldre vogner fra 1899-1905, og var
ikke lengre enn de andre korte SS-vognene). SS-vognene preget bylinjene i et halvt århundre, og på denne
tiden skjedde det bemerkelsesverdig få forandringer. Mens tilsvarende gammelt
materiell på kontinentet ble modernisert med rullelagre, kamvalskontrollere
og ny innredning, nøyde man seg her med å skifte fargede lanterner til en
enkelt lysende linjenummerkasse (1927), lyrebøyle til pantograf og delvis nye
plattformdører (1954-56). Frem til da hadde man kjørt med åpne dører på den
ene siden, nå fikk føreren en dobbel skyvedør som enkelt lot seg stenge med
en spake. De fleste av de lange SS-vognene var med til 1966, da utrangeringen
av dem tok til for fullt. Siste trafikkdag for de gamle to-akslingene var 24.
juni 1968, men en håndfull SS-vogner ble fortsatt benyttet som arbeidsvogner
til godt opp på 90-tallet. Vogn 70 har i all sin tid hatt det samme nummeret, først hos
Grønntrikken, så hos Oslo Sporveier. Etter at den ble tatt ut av daglig
trafikk i 1968 ble den avstilt. Fra 1975 til 1991 fungerte den som
rangeringsvogn på Grefsen. I 1993 ble den sendt til Göteborg for
helrenovering, klar for det store sporveisjubileet året etter. Etter det har
den fungert som utleievogn sammen med tilhenger 647, med et kort avbrudd
etter at kjørespenningen i år 2000 ble økt fra 600 til 750 volt. Etter å ha
gjennomgått en test ble den også godkjent for den høyere spenningen, uten at
det er foretatt noen modifiseringer. Vognen er fremdeles i Sporveiens eie, og
kjøres i samarbeide med Sporveismuseet regelmessig i veterantrafikk eller utleiekjøring.
*Opprinnelig 221-227 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||