Oslo Sporveier nr 91 (ex KSS 91) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Byggeår |
1913 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Fabrikant |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
El-utstyr |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Motor |
D58wf |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ytelse |
2x42 kW |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lengde |
11,20 m (vognk. 10,50 m) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bredde |
2,00 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akselavst. |
3,20 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Egenvekt |
13,50 tonn |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sitteplasser |
24 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ståplasser |
28 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
SS-vognene er Oslos klassiske gamle to-akslinger, og omfatter
alle vogner med numre mellom 41 og 120 (etter Oslo Sporveiers nummerering fra
1924). Vognkassene forekom i flere varianter, de var også bygd av
forskjellige fabrikker, men teknisk var de helt identiske, med motorer av
type D58wf og kontrollere av type OW fra Siemens-Schuckert (SS). Alle
tilhengere med samme type understell, og mer eller mindre matchende
vognkasse, gikk også under navnet SS. Vognene 61-102 hadde den samme vognkassen, 10,5 meter lang med
kupeens vinduer delt inn i langt-kort-langt, levert vekselvis av Falkenried og
Skabo i 1913-14, hovedsakelig til KSS men fem av dem til KES. Vognene 58-60
fra 1912 (levert til KES) kan føyes til i samme gruppe, opprinnelig 9,6 meter
lang men forlenget til 10,5 meter i 1921. Vognene 41-47 fra samme år (levert
til KSS) var identiske til disse igjen, men ble aldri forlenget. Vognene
103-120 (alle levert til KES 1913-14) var tilnærmet helt lik, men med den
synlige forskjellen at kupeen hadde fem korte vinduer. Vognene 48-57 er bygd
mye senere, 1918-20, tilhører også SS-typen, men skilte seg på et vesentlig
punkt – de hadde vognkasser fra eldre vogner fra 1899-1905, og var ikke
lengre enn de andre korte SS-vognene). SS-vognene preget bylinjene i et halvt århundre, og på denne
tiden skjedde det bemerkelsesverdig få forandringer. Mens tilsvarende gammelt
materiell på kontinentet ble modernisert med rullelagre, kamvalskontrollere
og ny innredning, nøyde man seg her med å skifte fargede lanterner til en
enkelt lysende linjenummerkasse (1927), lyrebøyle til pantograf og delvis nye
plattformdører (1954-56). Frem til da hadde man kjørt med åpne dører på den
ene siden, nå fikk føreren en dobbel skyvedør som enkelt lot seg stenge med
en spake. De fleste av de lange SS-vognene var med til 1966, da utrangeringen
av dem tok til for fullt. Siste trafikkdag for de gamle to-akslingene var 24.
juni 1968, men en håndfull SS-vogner ble fortsatt benyttet som arbeidsvogner
til godt opp på 90-tallet. Vogn 91 har i all sin tid hatt det samme nummeret, først hos
Grønntrikken, så hos Oslo Sporveier. I 1957 avga den understellet til den
nyombygde vogn 38 (nå bevart som museumsvogn), og fikk samtidig et understell
fra den ett år eldre vogn 42. Etter at den ble tatt ut av daglig trafikk i
1967 har den fungert som delelager for arbeidsvognene, men det er lite som mangler.
Faktisk er denne vognen akkurat slik den så ut i 1967, rusten og fæl slik
mange av dem var i disse siste årene mens de ventet på å bli brent på bålet.
LTF overtok den i 1982.
*Opprinnelig 221-227 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||