Oslo Sporveier nr A-955 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Byggeår |
1959 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Fabrikant |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Chassis |
Citroën HY
(selvbærende) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Motor |
H 11CV |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ytelse |
50 HK |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lengde |
4,97 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bredde |
1,99 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akselavstand |
2,54 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Egenvekt |
1,76 tonn |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sitteplasser |
1 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ståplasser |
- |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Billettene som konduktørene solgte på trikk og buss måtte de
selv sørge for å kjøpe inn med de pengene de hadde fått inn på billettsalget.
Salgskontorer fantes ved de store stasjonene, men det var i blant behov for
midlertidig å kunne opprette slike kontorer andre steder. Noen ombygde busser
ble brukt til formålet, bl.a den bevarte A-177.
I 1957 ble det kjøpt inn en Citroën HY varebil, som ved sporveiens verksted
på Torshov ble forlenget og innredet med billettsalgkontor. Konduktørene gikk
da inn bak, mens billettselgeren satt på den andre siden av veggen. Den
første bilen, A-930, fikk i 1959 følge av en ny slik bil, A-955. A-955 ble
avskiltet for godt i 1975, men det forhindret ikke videre bruk, i årevis ble
den ganske enkelt tauet dit hvor den skulle brukes. A-930 derimot ble borte.
Det fantes en tredje HY, A-953 fra 1957. Den ble beholdt som varebil og ble
ikke forlenget, men fikk satt inn vinduer slik at den også kunne fungere som
reservebillettbil. Denne bilen er også bevart som veteran av en privatperson. Bilens noe eiendommelige kantede utseende med
bølgeblikkplater, noen hevder at den er stygg, skyldes verken dårlig smak
eller tilfeldigheter, det er faktisk god ingeniørkunst. For å forstå den må
vi først rette oppmerksomheten på et annet Citroën-produkt, den legendariske
Traction Avant-modellen fra 1934, den første moderne bilen med selvbærende
karosseri og forhjulsdrift. Citroën H ble lansert 1948, og var
varebilvarianten av Traction Avant. Med forhjulsdrift kunne gulvet i
varerommet senkes til 35 cm over bakken. Og bølgeblikket er nettopp en del av
den selvbærende konstruksjonen, og nødvendig for å kunne ha rake vegger og
god plassutnyttelse. Utrolig nok ble type H produsert nesten uforandret helt
frem til 1981. Totalt 473 289 biler ble produsert.
Bilde 4 under viser den identiske A-930. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||