Ringeriksruten nr 62 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Byggeår |
1953 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Karosseri |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Chassis |
Volvo
B617 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Motor |
VDC |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ytelse |
100 HK |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lengde |
10,00 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bredde |
2,30 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akselavstand |
5,20 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Egenvekt |
6,45 tonn |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sitteplasser |
38 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ståplasser |
0 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bussen ble i 1953 levert til rutebileier Anders Burud, som
kjørte ruten Hønefoss-Åsa-Elviken, samt noen
avganger til Sundvollen i korrespondanse med Oslo-ruten. Den var registrert
som F-30102. Bare ett år senere solgte han de to bussene han hadde til AS
Ringeriksruten og Engeseth Busslinjer, som var to av de fire selskapene som i
fellesskap kjørte ruten Oslo-Hønefoss. Bussen vår fikk nå nummeret F-30062,
og ble i noen år kjørt på hovedruten til Oslo, deretter på lokale ruter i
Hønefoss-området. I 1965 ble den solgt til Fossgårds Bilruter på Geilo og brukt
der frem til 1973. Den ble så overtatt av en privat samler, og først i 1984
overtatt av LTF. I 1988 ble den pusset opp utvendig. Det planlegges nå en
teknisk istandsettelse med tanke på registrering.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||