Sporveisbussene nr 732

Hovedside

Oversikt

Byggeår

2002

Karosseri

MAN

Chassis

MAN NG313

Motor

D2866

Ytelse

310 HK

Lengde

17,95 m

Bredde

2,50 m

Akselavstand

5,10/6,75 m

Egenvekt

17,13 tonn

Sitteplasser

49

Ståplasser

66

 

 

 

 

I 1992 fikk Oslo Sporveier sine første busser med lavt gulv, leddbusser av typen NG272 fra MAN. Siden skulle Sporveien og dens datterselskaper holde seg til å kjøpe leddbusser av samme produsent, og som operatør av flere av de tyngste busslinjene i byen ble disse bussene kanskje de mest typiske for Oslo i drøye 20 år. Det var derfor viktig at en representant for busstypen ble bevart. De tidlige utgavene av type NG272 og NG312 forsvant relativt fort da bussdriften ble satt ut på anbud, og det ble satt strengere krav til utslippene. Valget falt derfor på en buss av typen NG313 med tre doble dører. Den representerer således de første 75 bussene med tre dører, men også den 75 cm lengre etterfølgeren med fire dører, som det hittil (2015) er levert ikke mindre enn 188 av.

 

DE klassiske røde MAN-leddbussene har dominert byrutene i Oslo i et kvart sekel. I 2015 var antallet kommet opp i 292, men ikke alle har vært i trafikk samtidig. De fleste har vært eid og kjørt av Sporveisbussene, Nexus og Unibuss, arvtagerne etter Oslo Sporveier. Men i 2012 var det selskapet Nobina, med røtter i gamle Schøyens Bilcentraler, som anskaffet 78 fire-dørers MAN-leddbusser til kjøring på rutene 30, 31 og 32. Bare et lite anonymt klistremerke avslører eierskapet, de er ellers identisk med dem tilhørende Unibuss. Og forvirrende nok har ti av dem også fått samme internnumre som hos Unibuss.

 

Nr. 732 ble i 2002 satt i trafikk på rute 20 og 37. I 2003 ble datterselskapet Nexus Trafikk opprettet for å kunne delta i anbudsutsettingen av bussruter. 732 kom da til å kjøre under dette selskapets navn. I 2007 endret Nexus navn til Unibuss, og Sporveisbussene ble fusjonert med Unibuss i 2009. Men eierskapet til bussen forble formelt i Sporveisbussene til like før den ble avhendet i 2013. Nr. 732 har hele tiden vært lakkert i bybussenes vanlige røde og blå farge, men i perioden 2005-2006 var den i tillegg dekorert med gul folie i hjørnene, noe som var tenkt å skulle synliggjøre alle busser som gikk på linjene 20 og 37 spesielt. I noen få måneder i 2008 kjørte vår buss faktisk i Stockholm, dit den var utleid mens en t-banelinje var under oppgradering.

 

Da vi overtok bussen i oktober 2013 var 732 nettopp blitt kollisjonsskadet på høyre side, bak leddet. Den ble likevel valgt etter en totalvurdering av pris og taksering av skade. Den er i svært god teknisk stand. Skaden vil bli reparert så snart vi finner midler til det.

 

 

Oversikt over bussens historie

Tidsepoke

Eier

Internnr

Reg-nr

Farge

Merknad

2002-2003

Sporveisbussene

732

DK 49080

Rød/blå

 

2003-2005

Sporveisbussene (drevet av Nexus)

732

DK 49080

Rød/blå

 

2005-2006

Sporveisbussene (drevet av Nexus)

732

DK 49080

Rød/blå/gul

 

2006-2007

Sporveisbussene (drevet av Nexus)

732

DK 49080

Rød/blå

 

2007-2008

Sporveisbussene (drevet av Unibuss)

732

DK 49080

Rød/blå

 

2008-2008

Sporveisbussene (leid av Busslink, Stockholm)

732

DK 49080

Rød/blå

 

2008-2013

Sporveisbussene (drevet av Unibuss)

732

DK 49080

Rød/blå

 

2013-2013

Unibuss

732

DK 49080

Rød/blå

 

2013-

LTF

732

DK 49080

Rød/blå

Bevart

 

 

Oversikt over MAN lavgulvsleddbusser

Internnumre

Anskaffet

Type

Merknad

Utrangert

Bevart

905-918

1992-93

NG272

 

1999

 

896-899

2001

NG262

Bygd 1999, kjøpt brukt fra Essen

2006

 

941-968

1998-00

NG312

 

2008

 

420-421

2004

NG312

Bygd 2000, kjøpt brukt fra Norgesbuss

2010

 

969-971

2001

NG313

 

2009

 

723-736

2002-03

NG313

 

2013

732

631-638

2003-04

NG313

633, 636, 637 og 638 utrangert

2012-

 

639-642

2005

NG313 (Lion’s City)

641 og 642 utrangert

2012-

 

648-657

2007

Lion’s City

 

2012

 

658-698

2008

Lion’s City G

4 dører

 

 

1100-1106

2011

Lion’s City GL

3 dører

 

 

1023-1052

2012

Lion’s City GL

4 dører

 

 

1238-1264

2012

Lion’s City GL

4 dører, kjøres av Nobina

 

 

1265-1315

2012

Lion’s City GL CNG

4 dører, gass, kjøres av Nobina

 

 

1053-1080

2015

Lion’s City GL

4 dører, biodiesel

 

 

1289-1299

2015

Lion’s City GL CNG

4 dører, gass (merk dobbelnummerering)