Sporveisbussene nr 732 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Byggeår |
2002 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Karosseri |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Chassis |
MAN NG313 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Motor |
D2866 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ytelse |
310 HK |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lengde |
17,95 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bredde |
2,50 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akselavstand |
5,10/6,75 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Egenvekt |
17,13 tonn |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sitteplasser |
49 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ståplasser |
66 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
I 1992 fikk Oslo Sporveier sine
første busser med lavt gulv, leddbusser av typen NG272 fra MAN. Siden skulle
Sporveien og dens datterselskaper holde seg til å kjøpe leddbusser av samme
produsent, og som operatør av flere av de tyngste busslinjene i byen ble
disse bussene kanskje de mest typiske for Oslo i drøye 20 år. Det var derfor
viktig at en representant for busstypen ble bevart. De tidlige utgavene av
type NG272 og NG312 forsvant relativt fort da bussdriften ble satt ut på
anbud, og det ble satt strengere krav til utslippene. Valget falt derfor på
en buss av typen NG313 med tre doble dører. Den representerer således de første 75 bussene med tre dører, men også den
75 cm lengre etterfølgeren med fire dører, som det hittil (2015) er levert
ikke mindre enn 188 av. DE klassiske røde
MAN-leddbussene har dominert byrutene i Oslo i et
kvart sekel. I 2015 var antallet kommet opp i 292, men ikke alle har vært i
trafikk samtidig. De fleste har vært eid og kjørt av Sporveisbussene, Nexus
og Unibuss, arvtagerne etter Oslo Sporveier. Men i 2012 var det selskapet
Nobina, med røtter i gamle Schøyens Bilcentraler, som anskaffet 78
fire-dørers MAN-leddbusser til kjøring på rutene 30, 31 og 32. Bare et lite
anonymt klistremerke avslører eierskapet, de er ellers identisk med dem tilhørende
Unibuss. Og forvirrende nok har ti av dem også fått samme internnumre som hos
Unibuss. Nr. 732 ble i 2002 satt i
trafikk på rute 20 og 37. I 2003 ble datterselskapet Nexus Trafikk opprettet
for å kunne delta i anbudsutsettingen av bussruter. 732 kom da til å kjøre
under dette selskapets navn. I 2007 endret Nexus navn til Unibuss, og
Sporveisbussene ble fusjonert med Unibuss i 2009. Men eierskapet til bussen
forble formelt i Sporveisbussene til like før den ble avhendet i 2013. Nr.
732 har hele tiden vært lakkert i bybussenes vanlige røde og blå farge, men i
perioden 2005-2006 var den i tillegg dekorert med gul folie i hjørnene, noe
som var tenkt å skulle synliggjøre alle busser som gikk på linjene 20 og 37
spesielt. I noen få måneder i 2008 kjørte vår buss faktisk i Stockholm, dit
den var utleid mens en t-banelinje var under oppgradering. Da vi overtok bussen i oktober
2013 var 732 nettopp blitt kollisjonsskadet på høyre side, bak leddet. Den
ble likevel valgt etter en totalvurdering av pris og taksering av skade. Den
er i svært god teknisk stand. Skaden vil bli reparert så snart vi finner
midler til det.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||