Ukjent |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Byggeår |
Ca 1918 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Karosseri |
Ukjent |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Chassis |
Ukjent (mangler) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Motor |
Ukjent (mangler) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ytelse |
Ukjent |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lengde |
? (kupé 2,82 m) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bredde |
1,80 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akselavstand |
? |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Egenvekt |
? |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sitteplasser |
14 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ståplasser |
- |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dette er en landets eldste busser, det som er igjen av den vel
og merke, karosseriet. Dens opprinnelse er ganske uklar, et lite mysterium som
må løses, og hvor det er sparsomt med kilder å lete i. Noen holdepunkter har
vi, noen teorier har vi, men det er vanskelig å få historien til å henge
sammen. Og enda verre å få den bekreftet. Den delen av historien
som vi kjenner er at vognkassen har stått i hagen til familien Andresen i
Ekebergveien siden 1924. Der fungerte den som lysthus eller lekestue helt til
1997, da Sporveismuseet fikk ta hånd om den. Innvendig har den ennå de oppklappbare og skinntrukne langbenkene intakt. Den er
døpt ”Svalbard”, en liten antydning om hvilken komfort den hadde å by på i
den kalde årstiden. I følge et avisintervju med eieren i 1973 hadde
karosseriet vært montert på et chassis av merket Federal og gått i trafikk i
Lommedalen fra 1916. Men akkurat påstanden om årstall bryter med alt man
kjenner av rutebilhistorien i Oslo og omegn, og den er lite sannsynlig. Før første verdenskrig
ble det satt i gang rutebilkjøring til Frognerseteren, Ljan og Sundvolden, samt Drammen og Notodden. Dette foregikk med store
7-seters personbiler, som ble kjørt i én daglig avgang. Krigen satte en
stopper for disse rutene. Først i 1918 satte selskapet Norsk Trafik AS, et datterselskap til Kristiania Sporveisselskab, i gang med det som kan betegnes som den
første bussruten i hovedstadsområdet. Den gikk mellom Vålerenga og Østensjø.
I årene som fulgte ble det startet flere ruter av dette selskapet, samt noen
av andre selskaper. Og i 1921 startet også SBC med ruter i flere
himmelretninger. Først i 1923 startet Gunder Krydsby
det som skulle bli selskapet Lommedalsbussen. SBC kjørte også til Lommedalen,
helt fra 1921, men i de første årene brukte de 7-setere og tilsvarende biler
i trafikken. Dersom vår doning har gått i Lommedalen, så må det i følge det
vi ellers vet om busstrafikken der ha vært ganske umiddelbart før den ble satt
på Ekeberg. Men det utelukker ikke at den kan ha vært brukt et annet sted før
den kom dit. La oss gå tilbake til
Norsk Trafiks første bussrute fra 1918. Det
eksisterer ett kjent bilde av den ene av de to bussene de hadde. Det er en
helt åpen buss, og ser ved første øyekast ganske annerledes ut. Nå skal vi
imidlertid ikke la oss forlede av at vognkassen fra Ekeberg er lukket. Både
front og hekk er nemlig snekret igjen etter at den ble hytte. Det er mye som
tyder på at også vinduene er satt på i ettertid. De er i egne trerammer,
spikret på karosseriet. Hadde bussen vært bygd med vinduer ville man neppe
gjort det slik, og man ville heller ikke ha bygd taket buet slik at vinduene
måtte tilpasses etterpå. Det var vanlig med helt åpne karosserier, der taket
ble holdt oppe av stendere, og eneste beskyttelse mot vær og vind var
nedrullbare lerretgardiner. Hvis vi tenker oss
vognkassen åpen er den bemerkelsesverdig lik den som tilhørte Norsk Trafik. I det nedre partiet synes mye å være identisk,
fasong, beslag, feste for stigtrinnet. Selv plasseringen av hjulet stemmer; på
vognkassen kan man se slitemerker etter bakhjulene. Det som ikke stemmer helt
overens er fasongen på taket, samt at det synes å være litt høyere. Om det
ikke er samme buss, så kan de begge stamme fra samme fabrikk. Et interessant
spørsmål er hvordan den andre bussen til Norsk Trafik
har sett ut, om den var identisk eller avvek så mye som vi har beskrevet nå.
I følge beretningene var de to bussene gule. Når vi skraper i malingen på
vognkassen finner vi at den er gul. Vi hadde derfor håpet også å finne
teksten Vaalerengen-Østensjø, men så heldig var vi
ikke. Norsk Trafiks to første busser var av merket White, og var registrert
som A-1332 og A-1333. På taket de en diger ballong fylt med ”lysgass”, dvs
husholdningsgass, noe bensinmotoren til nød kunne gå på i mangel av bensin.
Slike gassballonger var for øvrig svært vanlig på
biler under 1. verdenskrig. Om A-1332 og A-1333 finnes det divergerende
opplysninger. I følge andre opplysninger skal de begge ha vært av merket
Union, og at A-1332 i 1920 ble solgt til Skien. A-1333 skal ha blitt
omregistrert som A-3214, men i 1922 var dette nummeret i bruk på en annen
privateid bil. Alle motstridende opplysninger behøver likevel ikke være
usanne, for levetiden for biler og busser var kort på den tiden, og
vognkasser og chassiser kan også rask ha splittet lag og blitt brukt andre
steder. Foreløpig har vi ikke mer enn teoriene å forholde oss til, håpet er
at det skal dukke opp både bilder og skriftlig materiale som forklarer
sammenhengen.
Det nest siste bildet
under viser Norsk Trafik A-1332, Kristianias første
buss fra 1918, som har mange likhetstrekk med vår vognkasse. Det siste bildet
er en retusjert utgave av vognkassen, der vi har skrelt bort det som vi tror
ikke var der da den var buss. Det gjør en sammenligning med bussen til Norsk Trafik interessant. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||