Kortfattet fabrikanthistorikk
|
||
Associated
Equipment Company (Associated Commercial Vehicles Ltd), Etablert 1912 som en fortsettelse av den interne
karosseriproduksjonen London General Omnibus Company Billag hadde drevet
siden 1909. Særlig kjent for Londons dobbeltdekkerbusser av typene RT og RM,
men har også produsert bl.a lastebiler. Navnet ble i 1948 endret til
Associated Commercial Vehicles, |
||
Allgemeine Elektrizitäts-Gesellschaft, Berlin Grunnlagt 1887 som fabrikant av elektrisk utstyr. Overtok i
1904 UEG. |
||
Carrus Oy Ajokki, Tampere Busskarosserifabrikk, stiftet 1942. Ekspanderte på 80-tallet
ved bl.a kjøp av karosserifabrikken Delta Plan Oy, og Ajokki Group ble
etablert. Ilmari Mustonen, eieren av karosserifabrikken Wiima, overtok i 1986
Ajokki Group. I 1989 ble Ajokki Oy, Delta Plan Oy og Wiima Oy slått sammen
til Carrus Oy. Ajokki-fabrikken het fra da Carrus Oy Ajokki. Carrus Oy ble så
overtatt av Volvo Bus Corporation i 1998, og i 2004 endret Carrus Oy navn til
Volvo Bus Finland Oy. Volvo Bus Finland Oy Tampere, tidligere
Ajokki-fabrikken, ble nedlagt i 2008. |
||
Arna Bruk Karosserifabrikken Etablert 1922 som Lonevaag møbelfabrikk. Produksjon av
busskarosserier fra 1947 under navnet Arna Bruk. Lettmetallkarosserier
produsert på lisens fra VBK fra 1956. Endret navn til Arna Busser AS i 1989.
Karosseriproduksjonen opphørte ved konkurs i 1997. Ny produksjon av
minibusser under navnet BusSupply fra 1999. |
||
Automobiles M. Berliet SA, Lyon Bilfabrikant etablert 1894. Etter 1939 kun produksjon av
lastebiler og busser. Kjøpt av Citroën i 1967, men merkenavnet beholdt. Solgt
videre til Renault i 1974, slått sammen med Saviem og merkenavnet opphørte å
eksistere i 1980. |
||
Breslauer AG für Eisenbahn-Wagenbau und Maschinen-Bau-Anstalt Etablert 1839 som Wagenbauanstalt
Gottfried Linke med tilhold i Breslau (nå Wrocław i Polen), leverandør
av vognkasser til jernbanevogner, senere sporvogner. Navnet endret i 1897 til
Breslauer Actien-Gesellschaft für
Eisenbahn-Wagenbau und Maschinen-Bau-Anstalt. I 1912 slått sammen med
Waggonfabrik Gebr. Hofmann, grunnlagt 1856, til Linke-Hofmann-Werke. I 1923
ble navnet endret til Linke-Hofmann-Lauchhammer etter oppkjøp av AG
Lauchhammer. I 1928 slo Linke-Hofmann, Sächsische Waggonfabrik Werdau, Waggon
und Maschinenfabrik AG Busch (Bautzen) og Westwaggon seg sammen til
Linke-Hofmann-Busch Werke. |
||
Wagenbauanstalt
und Waggonfabrik für elektrische Bahnen, vormals W.C.F. Busch, Bautzen Etablert 1896 som Wagenbauanstalt und Waggonfabrik für
elektrische Bahnen, vormals W.C.F. Busch, fabrikant av sporvogner og
jernbanemateriell, fra 1903 kalt Waggon-
und Maschinenfabrik AG vorm. Busch. Fusjonert 1928 med Linke-Hofmann-Werke
til Linke-Hofmann-Busch-Werke AG. Fabrikken skilt ut som Waggon-
und Maschinenfabrik vorm. Busch i 1934. Etter krigen måtte fabrikken avstå
maskiner som krigsskadeerstatning, men gjenoppstod med en rekke navn og
omorganiseringer: 1945 Waggonfabrik vorm. Busch Bautzen, 1946 Waggonfabrik
der Sowjetischen AG für Transportmittelbau vorm. Busch (under sovjetisk
forvaltning), 1947 Waggonfabrik Bautzen vorm. Busch (under tysk forvaltning),
1949 VEB LOWA Bautzen, 1951 LOWA Waggonbau Bautzen VEB, og så VEB Waggonbau
Bautzen. I 1990 ble
fabrikken privatisert som Deutsche Waggonbau AG DWA, siden 1998 en del av
Bombardier-konsernet. |
||
Büssing-Automobil-Werke AG, Braunschweig/Salzgitter Etablert av Heinrich Büssing 1903 som bussfabrikk, senere også
lastebilproduksjon. Fra 1920 kalt Heinrich Büssing Automobilwerke KG. Overtok
bilfabrikken NAG i 1931 og dannet Büssing-NAG, Vereinigte Nutzkraftwagen AG,
navn og eieform endret 1943 til Büssing-NAG Nutzkraftwagen GmbH. Navnet
endret 1950 til Büssing Nutzkraftwagen GmbH og 1960 til
Büssing-Automobil-Werke AG. Fabrikken flyttet 1965 en del av produksjonen fra
Braunschweig til Salzgitter-Watenstedt. Büssing ble i 1971 overtatt av |
||
SA André Citroën, Paris Bilfabrikk, etablert i 1919 av André Citoën, spesielt kjent for
innovative typer som 7CV Traction Avant (1934-1957, selvbærende med
forhjulsdrift), 2CV (1948-1990) og DS/ID (1955-1976). Eid av Michelin
1934-1976, og så overtatt av Peugeot, men har hele tiden vært markedsført som
eget merke. |
||
Henry Coles Ltd, Sunderland Fabrikant av kraner siden 1878. En rekke nye eiere etter 1939,
men merkenavnet beholdt. Produksjonen opphørte i 1998. |
||
Van Doorne's Automobiel
Fabriek NV, Etablert
1928 som Commanditaire Vennootschap Hub van Doorne's Machinenfabriek, endret
1932 navn til Van Doorne's Aanhangwagen Fabriek, fabrikant av biltilhengere. Utvidet i 1949 virksomheten til å omfatte
produksjon av lastebiler og busser under navnet Van Doorne's Automobiel
Fabriek. Fra 1958 også produksjon av personbiler. Personbildivisjonen ble
solgt til Volvo i 1975. DAF kjøpte opp Leyland Trucks i 1987. |
||
ELIN AG für Elektrische Industrie, Wien Grunnlagt 1892 som F. Pichler Werke, fabrikant av motorer og
generatorer, omdannet til aksjeselskap 1908 med navnet ELIN Aktiengesellschaft für
elektrische Industrie. Firmaet ble nasjonalisert i 1946, og 1959 fusjonert med
østerriksk |
||
Waggonbauanstalt Falkenried der Hamburger
Strassen-Eisenbahngesellschaft Etablert 1892 av sporveisselskapet i Hamburg for produksjon av
egne sporvogner. Fabrikken hadde også kapasitet til bestillinger fra andre
selskaper, og frem til 1914 var det solgt 6000 vogner. Sporveisselskapet ble
i 1918 overtatt av Hamburger Hochbahn AG, og fabrikken fulgte med. I 1968 ble
fabrikken skilt ut som egen bedrift med navnet Fahrzeugwerkstätten Falkenried
GmbH, og har siden produsert bl.a busskarosserier, brannbiler og spesialbygde
biler. De opprinnelige fabrikklokalene ble fraflyttet i 1999. |
||
Guy Motors Ltd, Wolverhampton Etablert 1913 av Sidney Guy. Fabrikant av lastebiler og busser.
Ble kjøpt opp av Jaguar Motors i 1964, og ble en del av British Motor
Corporation 1966, senere Leyland Motors. Produksjonen opphørte i 1978. |
||
Hägglund & Söner, Örnskiöldsvik Grunnlagt 1899 som snekkerverksted av Johan Hägglund. Produsering
av busser fra 1924, sporvogner fra 1932, lastemaskiner, kraner, fly,
stridsvogner mm. Kjøpt av ASEA i 1972, skilt ut som flere småselskaper i
1988, hvorav bl.a |
||
Hall-Scott Motor
Car Company, Etablert 1910 som fabrikant av motorvogner for jernbane, gikk
etter kort tid over til produksjon av motorer for fly, lastebiler, busser og
båter. Ble i 1925 kjøpt opp av |
||
Hannoversche Waggonfabrik AG, Hannover-Linden Etablert 1898, fabrikant av sporvogner, jernbanemateriell,
biler, landbruksmaskiner, fra 1915 også militære fly. Gikk konkurs i 1933. |
||
Waggonfabrik
Aktien-Gesellschaft, vorm. P. Herbrand & Cie, Köln-Ehrenfeld Etablert 1866 som Waggonfabrik P. Herbrand & Cie, fabrikant av
sporvogner og jernbanemateriell, omdannet som aksjeselskap i 1889 med navnet Waggonfabrik Aktien-Gesellschaft, men
fortsatt kjent og markedsført under det gamle navnet Herbrand. Overtatt av Linke-Hofmann-Werke
i 1917 og nedlagt 1928. |
||
Hønefoss Karosserifabrikk AS (AS HØKA, Karosseri- og
Jernbanevognfabrikk) Etablert 1936-37 som fabrikant av busskarosserier. Firmanavnet
ble i 1950 endret til AS HØKA, Karosseri- og Jernbanevognfabrikk, og det ble
på 50- og 60-tallet produsert busser, jernbanevogner, sporvogner for Oslo og
Trondheim, boggier til T-banen mm. HØKA ble overtatt av Strømmens Værksted i
1967, og produksjonen opphørte i 1969. |
||
A. W. Iversen Karosserifabrikk, Lier Etablert 1921 som A. W. Iversen Vogn- & Karosserifabrikk,
produksjon av mange typer karosserier, busskarosserier fra 1923.
Bussproduksjonen opphørte i 1970, fortsatte som reparasjonsverksted frem til
1998. |
||
Klöckner-Humboldt-Deutz AG, Köln Etablert 1864 som N. A. Otto & Cie, fra 1872 kalt
Gasmotoren-Fabrik Deutz AG, fabrikant av gruvelokomotiver med
forbrenningsmotor, senere også person- og lastebiler. Overtok i 1930
Maschinenbauanstalt Humboldt AG og dannet Humboldt-Deutz, så i |
||
T. Knudsen, Kristiansand Etablert 1886 av Tobias Knudsen Vigmostad som
vognmakerverksted. Produksjon av bilkarosserier fra 1912 og første
busskarosseri omkring 1920. I perioden 1964-1967 produksjon av leddbusser.
Firmanavnet endret fra T. Knudsen til T. Knudsen Karosserifabrikk AS i 1967.
Fusjonert med VBK og Larvik Karosseri i 1969, og produksjonen ved fabrikken
opphørte samme år. |
||
AS Kværner Bruk, Oslo Etablert 1853 som Kværner Brug av Olaf Onsum, støperi og
mekanisk bedrift. Produserte fra 1934 til 1948 skjeletter til
busskarosserier, samt til sporvognskarosserier for Ekebergbanen 1942-1960. Kjøpte
på 1990-tallet flere utenlandske konsern innen skipsbygging og offshore, og
utviklet seg til å bli holdingselskapet Kværner ASA, fusjonerte i 2002 med
Aker og ble til Aker Kværner, nå Aker Solutions. Fabrikken på Kværner nedlagt
1999. |
||
Larvik Karosseri AS Etablert 1941 ved en sammenslåing av Brdn. Hansens
Karosserifabrikk, Tjølling og H. Levin Hansen, Larvik. Produksjon av
busskarosserier fra etter krigen, samt produksjon av sporvognskarosserier for
Ekebergbanen i 1953-55. Fusjonert med VBK og T. Knudsen Karosserifabrikk i
1969, og produksjonen ved fabrikken opphørte 1970. |
||
Levahn Mekaniske Verksted AS, Oslo Etablert som Levahn Motorkompani før første verdenskrig,
fabrikant av båtmotorer, reetablert som Levahn Mekaniske Verksted i 1929, og
siden kjent for industrilokomotiver og arbeidsredskap for jernbane.
Produksjonen nedlagt etter konkurs i 1995, men eksisterer ennå som
holdingselskap. |
||
Leyland Motors Ltd Etablert 1896 som Lancashire
Steam Motor Company i småbyen Leyland i Lancashire som fabrikant av
dampdrevne lastbiler, endret navn til Leyland Motors i 1907. Utviklet seg til
å bli den største britiske fabrikanten av lastebiler og busser. Overtok i
1962 Associated Commercial Vehicles med flere konkurrerende lastebilmerker,
og endret navnet til Leyland Motor Corporation. Selskapet fusjonerte med
British Motor Holdings i 1968, og en stor bilfabrikant med navnet British
Leyland Motors Corporation oppstod, overtatt av den britiske stat i 1975 for
å forhindre konkurs. Navnet ble i 1986 endret til Rover Group, og
bussproduksjonen skilt ut som Leyland Bus, solgt til Volvo i 1988, og
produksjonen opphørte i 1993. Fremdeles produseres lastebiler med
Leyland-merket i India. |
||
Maschinenbau-AG Nürnberg Grunnlagt 1841 som maskinfabrikk, produksjon av sporvogner
siden 1880-tallet. Fusjonerte 1898 med Maschinenfabrik
Augsburg AG, og ble til Vereinigten
Maschinenfabrik Augsburg und Maschinenbaugesellschaft Nürnberg AG, som
i 1908 ble til Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg AG, kjent med de samme
initialene som en av forløperne, |
||
|
Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg Etablert 1898 som Vereinigten Maschinenfabrik Augsburg und
Maschinenbaugesellschaft Nürnberg AG, ved sammenslåing av Maschinenbau-AG Nürnberg og Maschinenfabrik Augsburg AG, endret 1908 navn til Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg. Produksjon
av lastebiler i samarbeide med Saurer fra 1915, egen lastebilproduksjon fra
1920, busser fra 1930-tallet. I 1969 startet produksjonen av standardbusser
etter VÖV-normen. I 1971 overtok |
|
Daimler-Benz AG (markedsført som Mercedes-Benz), Mannheim Fabrikant av personbiler, lastebiler og busser, stiftet 1926
ved en sammenslåing av Daimler Motoren Gesellschaft (etablert 1890,
bilfabrikant siden 1892) og Benz & Cie (etablert 1883, patent på første
bil 1886, bilfabrikant siden 1888). Fusjonert med Chrysler Corporation i
1998, og dannet DaimlerChrysler AG. Chrysler-gruppen solgt i 2007 og
selskapet videreført som Daimler AG. |
||
Sverre Munck Elektro-Mekanisk Industri, Bergen Etablert 1924, fabrikant av kraner og heiser.
Busskarosseriproduksjon fra 1946 og agentur for Guy-chassiser. Bussproduksjon
opphørte 1960, men firmaet eksisterer fremdeles. |
||
Norsk Elektrisk & Brown Boveri, Oslo Etablert 1874 som Frognerkilens Fabrikk, støperi og
fabrikasjon av landbruksmaskiner, fra 1881 også elektriske maskiner. Endret
navn 1894 til Norsk Elektrisk Aktiebolag. I 1905 startet et samarbeide med
sveitsiske Brown Boveri Co, fra 1908 datterselskap av samme med navnet Norsk Elektrisk & Brown Boveri. Ble i
1948 slått sammen med Skabo Jernbanevognfabrikk. NEBB kjøpte i 1979 Strømmens
Værksted, og i 1988 ble NEBB en del av ABB. |
||
Park Royal
Vehicles (Associated Commercial Vehicles Ltd), Karosseribygger siden 1889, i 1949 overtatt av |
||
Ransomes, Sims & Jefferies Ltd, Ipswich Etablert 1789 som fabrikant av ploger og gressklippere, senere
utvidet til å omfatte landbruksredskaper, ambulerende dampmaskiner,
gaffeltrucker og i årene 1924-1950 også trolleybusser. Firmaet eksisterte
frem til 1998. |
||
Brødrene Repstads Karosserifabrikk AS, Søgne Etablert som smie av Gunnar Repstad i 1912, produksjon av busskarosserier
fra 1925. Karosseriproduksjonen opphørte ved konkurs i 1990. |
||
AB Scania-Vabis, Södertälje Etablert år 1900 som Maskinfabriks AB Scania i Malmö.
Fusjonert 1911 med Vabis (Vagnfabriks Aktiebolaget i Södertälje, etablert
1891), fabrikant av lastebiler og busser. Vabis-navnet ble droppet i 1968, og
i 1969 ble selskapet fusjonert med SAAB til SAAB-Scania AB, mens
Scania-navnet ble beholdt på buss- og lastebilproduktene. Selskapet ble i
1995 splittet, og Scania AB videreført som eget selskap. |
||
Schuckert & Co, Nürnberg Etablert 1873 av elektropioneren Sigmund Schuckert, fabrikant
av generatorer og elektriske lamper, senere elektrisk utstyr til sporvogner.
Overtatt av Siemens i 1903 og navnet videreført som Siemens-Schuckert-Werke. |
||
Schörling Waggonbau GmbH, Hannover-Linden Etablert 1920 som fabrikant av spesialkjøretøyer og
-sporvogner for bl.a sliping og rensing av skinner. Har senere endret navn til
Schörling Fahrzeugbau, og sortimentet utvidet til feiemaskiner.
Schörling-Brock GmbH utskilt 1997 som egen fabrikant for
skinnearbeidskjøretøyer, fra 2007 kalt Schörling Rail Tech GmbH. |
||
Per Schøyen Karosserifabrikk, Lillestrøm Etablert
i midten av 20-årene ved sammenslåing av to karosseriverksteder til firmaet
Schøyen & Sollie, med tilhold i Ole Vigs gate i Oslo. Flyttet i 1937 til
Høvik. I 1947/48 skilte eierne lag, og Per Schøyen Karosserifabrikk ble
etablert på Lillestrøm. Ble slått konkurs i 1967, startet på ny som Per
Schøyens Karosserifabrikk AS som igjen ble slått konkurs i 1972. |
||
Skabo
Jernbanevognfabrik AS, Oslo Etablert
1864 som fabrikant av jernbanevogner under navnet Schaboe & Luth.
Stavemåten Schaboe var på 1880-tallet endret til Skabo. Firmaet endret navn
1899 til Skabo Jernbanevognfabrik AS. Fra 1887 fabrikant av hestesporvogner,
i 1895 ble den første elektriske sporvogn bygget, og i 1911 den første
trolleybuss. Foruten diverse påbygg til biler og drosjer, ble det fra 1924
frem til krigen også produsert busser. I 1959 ble Skabo kjøpt opp av NEBB,
som la ned produksjonen av jernbanemateriell og tok over lokalene på
Thune/Skøyen. |
||
kodovy závody, Ostrov Etablert
1859 som mekanisk verksted, kjøpt 1869 av Emil Skoda og utviklet til å
omfatte stålverk, produksjon av våpen, skip, lokomotiver, biler, fly etc.
Nasjonalisert i 1945, og privatisert igjen i 1992. Trolleybussproduksjonen i
Ostrov opphørte i 2004, men isteden produseres nå sporvogner med
Skoda-merket. |
||
Siemens-Schuckert-Werke
GmbH, Berlin Etablert 1903 ved sammenslåing av sterkstrømsavdelingen i
Siemens & Halske AG (etablert 1847) og Elektrizitäts-AG, vormals
Schuckert & Co. Fabrikant av elektrisk utstyr, herunder utstyr til
sporvogns-, metro- og jernbanemateriell. Fra 1966 fusjonert med
moderselskapet og videreført som Siemens AG. |
||
John Stephenson Co Ltd, Etablert
1831 av John Stephenson som fabrikant av hesteomnibusser. Bygget i 1832
verdens første sporvogn, og ble i siste havlvdel av 1800-tallet den største
fabrikanten av hestesporvogner, med mer enn 25 000 vogner bygd. Leverte
senere elektriske sporvogner, men ble i 1905 kjøpt opp av konkurrenten J. G.
Brill. Produksjonen fortsatte under Stephenson-navnet til 1917. |
||
AS Strømmens Værksted Etablert 1873 under navnet W. Ihlen, Strømmen, fabrikant av
jernbanevogner, navnet endret til Strømmens Værksted i 1883. Bedriften kom
til å stå for en lang rekke produkter, som ovner, meierimaskiner, biler og
busser. Datterselskapet Strømmen Staal etablert 1902 som fabrikant av bl.a
skipspropeller. Bussproduksjon tok til i 1925, startet i 1929 utviklingen av
lettvekstbusser i aluminium, og presenterte i 1935 den første selvbærende
turbinbussen. I 1937 fulgte sporvogner etter samme konstruksjonsmetode.
Strømmens Værksted ble kjøpt opp av NEBB i 1979, som i 1988 gikk inn i ABB.
Strømmens Værksted heretter kalt EB Strømmens Verksted, etter 1992 ABB
Strømmen. Etter fusjon mellom ABB og Daimler-Benz i 1996 kalt ADtranz
Strømmen. Nye eiere av ADtranz i 1999 ga navnet DaimlerChrysler Rail System
Norway, og i 2001 atter nye eiere, Bombardier Transportation Norway AS. Samme
år opphørte produksjonen av nytt materiell, men bedriften foretok fortsatt
reparasjoner i noen år. Dette opphørte ved utgangen av 2011, og i august 2014
ble produksjonslokalene revet. Les mer: /a-177/Fabrikantene.htm
|
||
Sunbeam Trolleybus Co Ltd, Wolverhampton Etablert 1905 som bilfabrikant under navnet Sunbeam Motorcar
Co Ltd, bygget senere bl.a motorsykler, flymaskiner og lastebiler, og fra
1929 busser og 1931 trolleybusser. Firmaet ble i 1948 tatt over av Guy Motors
Ltd, og trolleybussproduksjonen videreført av datterselskapet Sunbeam
Trolleybus Co Ltd. Produksjonen opphørte i 1962. |
||
Union Elektricitäts-Gesellschaft, Berlin Tysk datterselskap av Thomson-Houston Electric Company,
etablert 1892, fabrikant av elektrisk utstyr for sporvogner, stod også for
bygging av komplette sporveisanlegg. Overtatt av |
||
van der Zypen & Charlier, Köln-Deutz Tysk vognfabrikk etablert 1845, leverandør av sporvognsmateriell.
Slått sammen med firmaene Killing & Söhne og Düsseldorfer Eisenbahnbedarf
i 1927, og navnet endret til Vereinigte Westdeutschen Waggonfabriken
(Westwaggon). Fra 1951 nært samarbeide med motor- og lokomotivfabrikanten
Klöckner-Humboldt-Deutz AG, som i 1959 kjøpte opp Westwaggon.
Sporvognsproduksjonen opphørte i 1964. |
||
Vestfold Bil & Karosseri AS, Horten Etablert i 1946 under navnet Stedjeberg Auto AS og startet med
bl.a produksjon av busskarosserier, Endret i 1951 navn til Vestfold Bil &
Karosseri. Oslo-firmaet H. Astrup & Co AS satt fra 1952 med
aksjemajoriteten i VBK, hadde da allerede aksjemajoriteten i busselskapet DBO
(siden 1948). Gikk i 1953 over til lettmetallkonstruksjoner i aluminium, og
gjorde fra 1957 også bruk av glassfiber. Fusjonerte med T. Knudsen
Karosserifabrikk og Larvik Karosseri i 1969, var i 1971 med på å etablere
datterselskapet Innlandet Karosserifabrikk i Troms. VBK flyttet i 1981 en del
av bussproduksjonen til nyoppkjøpte J. Ørum-Petersen Karosserifabrikk i
Danmark, men måtte i 1982 pga dårlige tider og hard konkurranse legge ned
produksjonen i Horten, året etter også i Danmark. Produksjon av andre typer
karosserier samt reparasjoner har fortsatt etter dette. |
||
Vest Karosseri AS, Stryn Etablert 1965 som en fortsettelse av den interne
karosseriproduksjonen rutebilselskapet Nordfjord og Sunnmøre Billag hadde
drevet siden 1946. Er siden 1997 Norges eneste bussfabrikant, men varsel om
nedleggelse av produksjonen kom 22.10.2010. |
||
Walter Vetter Karosserie- und Fahrzeugbau GmbH, Fellbach Etablert 1922 som bilfabrikant, fra 1930-tallet konsentrert om
produksjon av busskarosserier, bl.a leddbusser og trolleybusser. Egen
bussproduksjon opphørte i 1984, men firmaet eksisterer ennå og driver med
spesialoppdrag og reparasjon. |
||
Metropolitan Vickers Electrical Company, Manchester Startet som British Westinghouse i 1899, ble etter hvert mer
selvstendig fra moderselskapet, og ble i 1917 tatt over av Metropolitan
Carriage Wagon Company, samtidig som et samarbeide med Vickers Ltd (stålverk
og skipsbygger med aner fra 1828) ble etablert. Vickers kjøpte så
Metropolitan, og dannet i 1919 Metropolitan Vickers Electrical Company. I
1928 fusjonerte Metropolitan-Vickers med British Thomson-Houston, for så å
bli kjøpt opp av Associated Electrical Industries, som lot de to fortsette å
konkurrere med hverandre om salg av samme type produkter. Begge merkenavnene
forsvant i 1960. |
||
Volvo AB, Göteborg Etablert 1911 som datterselskap av SKF, men ble liggende i
dvale til man startet bilproduksjon i 1927. Produksjon av lastebiler startet
i 1928, og busser i 1934. |
||
Westinghouse
Electric & Manufacturing Company, Etablert 1886 som Westinghouse
Electric Company, navnet endret til Westinghouse Electric & Manufacturing
Company i 1889. Fabrikant av elektrisk utstyr til jernbane, industri og
kraftproduksjon, inkludert kjernekraft. Endret navn til Westinghouse Electric
Corporation i 1945. De kjøpte i 1995 CBS og begynnte å selge ut
industrivirksomheten, bl.a til Siemens. Kjernekraftvirksomheten drives fra
1998 under det gamle navnet Westinghouse Electric Company, mens Westinghouse
Electric Corporation ble til CBS Corporation i 1999. Firmaet Westinghouse Air
Brake Company (WABCO), fabrikant av bremseutstyr for jernbane fra 1869, er i
likhet med |
||
Zweiweg Fahrzeug GmbH & Co Vertriebs KG, Leichlingen Tidligere Zweiweg Schneider, produsent av spesialutstyr for
skinnegående spesialbiler siden 1960. |
||
|