Romerike Busstrafikk nr 4 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Byggeår |
1978 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Karosseri |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Chassis |
Volvo B58-65 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Motor |
THD100D |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ytelse |
260 HK |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lengde |
12,80 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bredde |
2,50 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akselavstand |
6,50 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Egenvekt |
10,45 tonn |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sitteplasser |
53 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ståplasser |
16 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Busser produsert av Vest Karosseri i Stryn var ikke spesielt
vanlig på Østlandet, men Romerike Busstrafikk begynte tidlig på 70-tallet å kjøpe
fra denne fabrikken. I siste halvdel av 70-tallet ble det kjøpt en del busser
med karosseri av type Vest 4a, bygd på chassiser fra Volvo, DAF og Mercedes.
Vår buss, med byggenummer 537 og Volvo-chassis av typen B58, ble levert i
1978, og gikk med internnummeret 4. Den ble satt inn på lokale ruter i
Skedsmo. Romerike Busstrafikk ble i 1984 slått sammen med De Blå
Romeriksbusser til Romeriksbussene. RBT 4 ble i den forbindelse omnummerert
til 11. Nummer 11 var en av de første til å bli lakkert i Romeriksbussenes
nye hvite og sorte design. Bussen var i trafikk til 1996, da den ble gitt til
LTF. I 2009 ble bussen satt i stand og registrert, og fikk samtidig tilbake
den opprinnelige oransje fargesettingen med kremgul topp og sort stripe fra
tiden i RBT. Bussen er registrert og kjørbar, og kan leies til turkjøring.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||