Oslo Sporveier nr 163

Hovedside

Oversikt

OS163%20kopiera

Byggeår

1937

Fabrikant

Strømmen

El-utstyr

NEBB

Motor

GLM1303

Ytelse

2x50 kW

Lengde

15,89 m (vognk. 15,40 m)

Bredde

2,50 m

Akselavst.

1,70 m

Boggiavst.

8,30 m

Egenvekt

13,44 tonn

Sitteplasser

48

Ståplasser

52

 

 

Gullfiskene var Oslos kanskje mest spesielle vogntype, kjent langt over landegrensene, da det ganske enkelt ikke fantes maken andre steder. Boggivognenes selvbærende vognkasse i aluminium bygger på erfaringene med Sporveiens turbinbusser, mens de to hovedseriene, hver på 20 vogner, kan oppvise grunnleggende tekniske forskjeller basert på de opprinnelig tiltenkte anvendelsesområder. Før de to hovedseriene ble levert i 1938-40 ble det i 1937 bygd seks prototyper med fire ulike tekniske løsninger, slik at det fantes totalt 46 vogner med den karakteristiske stjerten som kjennetegner en gullfisk.

 

Vogn 163 er den eneste av prototypene som eksisterer i dag, og det er den aller eldste av gullfiskene. Men den var også den mest atypiske av dem alle. Den har en spesiell type boggier med monomotor og innvendige hjullagre, og den har heldekkende skjørtekant der alle de andre hadde en utsparing for å gi plass til akselboksene når boggien svinger. Den har spiralfjærer mellom boggi og vognkasse. Fjærene var ikke stive nok, noe som ga den en gyngende gange og navnet ”Vogga”. Monomotor som tvangsdriver alle fire hjul i boggien bevirker en del slitasje, noe man også har fått erfare med samme system på leddvognene SL79. Det krever et nøyere vedlikehold, noe man kanskje ikke lyktes så godt med på akkurat vogn 163. Den ble derfor brukt så lite som mulig. Allerede i 1957 ble den tatt ut av trafikken, og frem til 1970 gjemt på et utendørs sidespor på Sagene, da LTF fikk overta den.

 

Nettopp fordi den ble utrangert så tidlig gjennomgikk den ikke alle disse endringene som ble alle andre gullfisker til del. Skiltkassen er en gang på 50-tallet blitt gjort større, men den har beholdt den opprinnelige enkle frontlykten. Interiøret har også veggpaneler av tre, slik som alle andre gullfisker mistet ved moderniseringer opp gjennom årene. 163 gjennomgår nå en lettere oppussing, slik at vi kan gi et inntrykk av hvordan gullfiskene opprinnelig så ut.

 

Oversikt over vognens historie

Tidsepoke

Eier

Internnr

Farge

Merknad

1937-1958

Oslo Sporveier

163

Blå/krem

 

1958-1970

Oslo Sporveier

163

Blå/krem

Avstilt

1970-

LTF

163

Blå/krem

Bevart

 

 

OS163-hekk OS163%20linje%204%20Grefsenplattået