Oslo Sporveier nr 393 (ex BB 43 ex BB nr 3) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Byggeår |
1924 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Fabrikant |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
El-utstyr |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Motor |
Dx802 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ytelse |
4x55 kW |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lengde |
12,56 m (vognk. 12,00 m) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bredde |
2,00 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akselavst. |
2,00 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Boggiavst. |
5,50 m |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Egenvekt |
26,00 tonn |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sitteplasser |
- (opprinnelig 28) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ståplasser |
- (opprinnelig 30) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
I 1924 ble Lilleakerbanen, som frem til da var blitt drevet av
Kristiania Elektriske Sporvei, forlenget til Haslum og Avløs. På samme tid
ble KES overtatt av Oslo Sporveier, men dette gjaldt ikke forstadsbanen som
ble drevet videre av KES, nå under navnet AS Bærumsbanen. Materiellet som ble
brukt på Lilleakerbanen tilfalt Oslo Sporveier, mens Bærumsbanen nå anskaffet
sitt eget materiell, store boggivogner fra firmaet van der Zypen &
Charlier i Köln, motorvognene 1-12 og tilhengerne 13-24. Vognparken ble i
1926 utvidet med motorvognene 25-27 og tilhengerne 28-30. Disse ble bygd av
Skabo, men var nær identiske med de opprinnelige. Forskjellen lå i at hver
plattform var 30 cm lengre. Samtidig fikk selskapet AS Akersbanerne, som drev
Østensjøbanen fra Etterstad til Oppsal, levert fire identiske motorvogner og
tre tilhengere. Da Oslo Sporveier i 1937 overtok driften av begge baner og
slo dem sammen til pendellinjen Kolsås-Oppsal, ble alle vognene lakkert i
Sporveiens farger, mens motorvognene fra AB fikk numrene 31-34 og tilhengerne
35-37. Opprinnelig hadde fargen vært hvit med en koksgrå grå stripe, og
påskrifter i gull med sort skygge. Etter snaue to år ble det endret til lyst
grått, som var bedre egnet som bakgrunnsfarge til reklame, og påskriften ble
blå. Under krigen ble sporvogner i Oslo, Bergen og Trondheim
regelrett beslaglagt for å erstatte materiell som var gått tapt i bombeangrep
på tyske byer. I den forbindelse måtte Bærumsbanen i 1944 avgi fire A-vogner,
to motorvogner og to tilhengere, til sporveien i München. Minst en av
hengerne ble ødelagt der nede. De to motorvognene ble returnert, men kom
aldri mer i passasjertrafikk, da man ikke hadde bruk for dem og allerede i
1942 hadde startet utrangering av typen (les mer under OS 395). Den ene motorvognen, nr 9, ble slaktet for deler til en
C-vogn, men nr 3 ble i 1949 satt i stand som arbeidsvogn, og fikk nå nummeret
43. Den skiftet senere nummer til 393, mens den siste omnummeringen til 338
kun foregikk på papiret og aldri ble synlig på vognen. Nr 393 ble forøvrig
omtalt som ”Karlsvogna”, vi formoder at den ble pleiet og kjørt av Karl, og
den ble benyttet bl.a ved avsporinger og til sleping av defekte vogner. I
1995 ble den endelig utrangert og først lånt ut til, deretter gitt til Sporveismuseet. Vognen står i dag i Sporveismuseet, og er under oppmaling i
forskjellige farger. Når det er ferdig vil vi presentere de ulike fargene
vognen har hatt gjennom årene, først i Bærumsbanens lysegrå farge, så
sporveisblå, deretter arbeidsvogn i mørkeblått og gult, og til slutt helt
gul.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||